De Surinaamse luchtvaartmaatschappij Blue Wing Airlines staat op de Europese zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen. Dit is te lezen op de website van de Europese Commissie. Blue Wing werd in juli 2006 al aan de zwarte lijst toegevoegd en in november 2007 weer geschrapt. In 2010 werd het bedrijf, na een reeks (dodelijke) ongelukken, opnieuw aan de lijst toegevoegd.

Zwarte lijst

De zwarte lijst voor luchtvaartmaatschappijen is opgesteld door de Europese Commissie. Airlines op deze lijst mogen niet vliegen naar of over de landen van de Europese Unie, omdat zij niet voldoen aan de voorgeschreven (internationale) veiligheidseisen.

In het geval van Blue Wing betekent dit dat zij niet langer op Frans-Guyana en de Nederlandse Antillen (Europees grondgebied) mogen vliegen. Het bedrijf heeft meermaals protest aangetekend om van de zwart lijst verwijderd te worden, zonder resultaat.

Suriname, blue wing, zwarte lijst, Europa, EU

Europese zwarte lijst notering Blue Wing Airlines.

Blue Wing

Blue Wing is een regionale luchtvaartmaatschappij, met als thuisbasis de Zorg en Hoop luchthaven. Deze luchthaven is gelegen tussen de gelijknamige wijk en Flora. Zij voeren vluchten uit naar het binnenland van Suriname.

Blue Wing werd in 2002 door Amichand Jhauw opgericht nadat zijn vorige luchtvaartmaatschappij, Inter Tropical Aviation (ITA), failliet was gegaan.

De airline kreeg vervolgens vanaf 2008 tot heden te maken met een reeks ongelukken. Twee crashes eindigde fataal en 27 mensen kwamen hierbij om het leven. Er werden vraagtekens geplaatst bij de onderhoudsprocedures en veiligheidseisen van Blue Wing. Ook werd de maatschappij nalatigheid verweten.

Blue Wing ongelukken van 2008 tot heden:

– Op 3 april 2008 storten een Antonov AN-28 van Blue Wing neer tijdens de landing op de landingsbaan Lawa Antino, nabij Benzdorp aan de grens tussen Suriname en Frans-Guyana. Alle negentien inzittenden kwamen hierbij om het leven. De administratie bleek achteraf niet op orde. Er wordt vaak niet naar paspoorten gevraagd op interne vluchten en er was dus niet direct een passagierslijst beschikbaar, waardoor men niet precies wist wie er in het vliegtuig zaten.

Soeriani Jhauw-Verkuijl, dochter van de bekende Surinaamse architect Arie Verkuijl en de vrouw van Amichand Jhauw, was een van de piloten op deze vlucht. Ook zij overleefde het ongeluk niet.

De jongere broer van Jhauw, Prem Anand Jhauw, was eveneens piloot en verongelukte op 15 januari 2016 in Apoera tijdens de landing met een Cessna 206 privé-toestel. Het vliegtuig behoorde toe aan de Surinaamse   ondernemer Nauransing (Nootje) Raghoebarsingh en betrof geen Blue Wing toestel.

– Op 15 oktober 2009 storten, eveneens tijdens het landen, een zelfde Antonov AN-28 van Blue Wing neer. Dit keer in Kwamalasamutu (district Sipaliwini), een dorp in het zuiden van Suriname. Hierbij raakten vier van de acht inzitten gewond.

– Op 15 mei 2010 was het weer raak. In Poeketi (district Sipaliwini) storten door onbekende oorzaak, voor de derde maal, een Antonov AN-28 van Blue Wing neer. Uit onderzoek bleek dat de piloot onbekwaam was om zijn taken uit te voeren. Naast alle passagiers kwamen ook de twee piloten om het leven.

– Op 29 maart 2012 landen een Cessna 208 Caravan toestel van Blue Wing naast de landingsbaan van Lawa Anapaike, nabij het Indiaanse dorp Kawemhakan. De tien inzittenden kwamen allemaal met de schrik vrij.

– Op 2 maart 2017 moest een Cessna 208 Caravan van Blue Wing, door een technisch mankement, een noodlanding maken op de landingsbaan van Lawa Tabiki, nabij Benzdorp. Hierbij vielen geen doden of gewonden.

– Op 20 juli 2017 raakte de neus van een zelfde Cessna 208 Caravan toestel van Blue Wing de grond tijdens het landen in Kwamalasamutu. Het ongeluk wordt onderzocht. Alle inzittenden bleven ongedeerd.

blue wing, suriname, antonov an 28

Een Antonov AN-28 toestel van Blue Wing.

Fly All Ways

De oprichter van Blue Wing, Amichand Jhauw, die eerder een doorstart maakte van Inter Tropical Aviation naar Blue Wing, heeft sinds 2014 ook Fly All Ways op zijn naam staan.

Fly All Ways is eveneens een Surinaamse luchtvaartmaatschappij. Bronnen (hier en hier) melden dat Fly All Ways een dochterbedrijf is van Blue Wing. Beiden luchtvaartmaatschappijen zouden eigendom zijn van één van de rijkste mannen van Suriname, ondernemer Dilip Sardjoe. Jhauw zelf ontkende dit tegen het Dagblad Suriname. Sardjoe zou ook de grootste investeerder in de luchtvaartmaatschappijen kunnen zijn.

Fokker 70’s

Fly All Ways zou in oktober 2016 nog in zwaar weer hebben gezeten. Dit is te lezen in een artikel op CaribbeanNewsNow.com.

De maatschappij zou lange tijd geen toestemming hebben gehad om te vliegen en heeft jaren gewacht op de juiste certificatie. Ook zouden werknemers niet zijn betaald en het bedrijf zou te kampen hebben met schulden. Daarnaast waren er ook technische problemen met de vliegtuigen, twee Fokker 70’s. Door onderdelen van de ene Fokker 70 te gebruiken, zou de andere Fokker 70 in de lucht gehouden worden.

Er zou ook sprake zijn van achterstallig onderhoud van grote onderdelen, omdat er geen goedgekeurde onderhouds base zou zijn. De vliegtuigen zouden in oktober 2016 bovenstaande artikel eveneens, al twee jaar geen onderhoudsbeurt hebben gehad. Of dit vandaag de dag verholpen is, is niet bekend. De dichtstbijzijnde locatie waar de toestellen een onderhoudsbeurt kunnen krijgen is op Curaçao.

De toestellen werden in 2014 door Fly All Ways overgenomen van Blue Wing. In datzelfde jaar kocht Blue Wing beiden vliegtuigen van KLM. Beiden Fokker 70’s zijn behoorlijk op leeftijd, 22 jaar oud (bouwjaar 1995).

fly all ways, suriname, blue wing, fokker 70

Een Fokker 70 van Fly All Ways. Foto: Fly All Ways

Bestemmingen

Blue Wing voert op dit moment alleen binnenlandse vluchten uit. Fly All Ways vliegt op dit moment op vier bestemmingen. Curaçao, Cuba (Havana en Santiago) en Sint Maarten worden met de twee Fokker 70 toestellen aangedaan.

 

 

 

(Foto) bronnen en/of meer informatie:

– By Boris Kester / Bkester at en.wikipedia (Own work (Original caption: “self-made”)) [Public domain], via Wikimedia Commons

By Nardisoero (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

 

 

Stijn Brinkhaus

Ik ben Stijn Brinkhaus, 37 jaar oud, uit Schiedam. Ik ben een schrijver in hart en nieren en dat doe ik dan ook enorm graag en veelvuldig. Ik heb het hart op de tong, ben filosofisch ingesteld en als ik iets echt wil komt 'nee' niet in mijn woordenboek voor. Soms een tikkeltje ongeduldig en verder gek op reizen, cultuur, sport, muziek, voetbal, de natuur, dieren, slapen, lekker (gezond) eten en wandelen.