Eergisteren, op woensdag 8 februari, heeft TUI in het Torarica hotel een presentatie gegeven en helderheid verschaft omtrent haar plannen tot Suriname. Ook is TIME TO SMILE, het vakantieconcept van TUI, geïntroduceerd in het Zuid-Amerikaanse land.

Onder de indruk

Arjan Kers, algemeen directeur van TUI, was erg onder de indruk van Suriname. “Ik heb de hele wereld over gereisd, op een aantal plekken in het buitenland gewoond en ben wel wat gewend, maar had hier toch een behoorlijke wow-beleving”, zei hij. Hij windt er dan ook geen doekjes om: “Suriname is een diamant die we gezamenlijk kunnen oppoetsen”.

Toegevoegde waarde

Vervolgens prees hij de gastvriendelijkheid van de mensen en vervolgde: “Suriname is voor ons een enorme uitdaging, maar ook van enorme toegevoegde waarde in ons programma. De Nederlandse reiziger is de afgelopen jaren constant op zoek naar veiligheid en zekerheid, maar ook naar nieuwe bestemmingen. Wij zien als TUI Nederland dat deze nieuwe bestemming voor veel Nederlanders toegankelijk wordt gemaakt. Niet alleen omdat we ze heen en weer vliegen van Amsterdam naar Paramaribo, maar ook omdat wij graag zien dat Suriname als vakantiebestemming een plaats krijgt binnen de Nederlandse vakantiegangers. Daar gaan wij ook voor zorgen en daar hebben wij heel veel ervaring mee op andere bestemmingen. Samen met SLM zullen wij eraan bijdragen om Suriname verder te laten groeien door te investeren in de lokale maatschappij”. Tevens vermeldde hij dat TUI deze stap nooit zelf had gewaagd, zonder een samenwerking met SLM.

Arjan Kers, algemeen directeur TUI, houdt zijn betoog in het Torarica hotel in Paramaribo.

Vakantiereizen

Kers wijst ook op het feit dat er bij 95% van de reizen alleen een ticket wordt geboekt. In slechts 5% van de gevallen gaat het hierbij om een complete vakantiereis, dus inclusief appartement of hotel. De reizen gaan dus veelal, zoals al werd verwacht, om familie en/of vrienden bezoeken. Het doel van TUI is dan ook om binnen vijf jaar nog maar 25% ‘ticket only’ klanten te hebben en 75% vakantiereizen. Er zijn door TUI al verschillende samenwerkingsverbanden op touw gezet met diverse lokale accommodatieverstrekkers. Dit om vakantiereizen naar Suriname te bevorderen.

Promotie

TUI is tevens begonnen aan een sterke marketing- en promotiecampagne voor Suriname. Zo is er een prachtige brochure uitgebracht met praktische informatie en mooie foto’s. Ook is er een TUI Studie- en Persreis voor reisagenten naar Suriname mogelijk, zodat er eigen ervaringen in het land kunnen worden opgedaan en deze gedeeld kunnen worden met klanten bij het verkopen van reizen. Het TUI salesteam zal zeer binnenkort het land in gaan voor de product-informatie-avonden. Aan TUI medewerkers in Nederland zal extra kennis worden verschaft met betrekking tot Suriname als vakantiebestemming. Ook zal er bij elke TUI vestiging een zogenoemde Suriname specialist worden aangesteld.

TUI Suriname brochure.

TIME TO SMILE naar Suriname

TIME TO SMILE is volgens TUI: “Een uniek vakantieconcept, ontworpen op basis van specifieke wensen die Nederlanders hebben op vakantie. Ten opzichte van andere landen hecht een Nederlander veel waarde aan wooncomfort en -design. Dat zit vaak in de kleine dingen zoals de afwerking van de badkamer, de aandacht voor de details in de keuken en de natuurlijke kleuren”.

TUI brengt zijn TIME TO SMILE concept dus naar Suriname, om precies te zijn naar het Overbridge River Resort. Dit resort zal een transformatie ondergaan en worden omgetoverd tot een ‘TIME TO SMILE’ vakantieaccommodatie.

Ruime bungalows

Dat TUI heeft geluisterd naar de specifieke wensen van de Nederlanders, blijkt uit de bedden in de kamers van de bungalows. Deze zijn behoorlijk lang, namelijk 2 meter en 10 centimeter. Ook zullen de matrassen van degelijke kwaliteit zijn. Daarnaast krijgt het eten extra aandacht. Zo zullen er verschillende soorten brood zijn en is er goede kwaliteit koffie aanwezig. De bungalows zijn ruim in omvang, hebben een groot balkon, een inloopdouche en een ruime moderne keuken (zie TIME TO SMILE filmpje onder).

De woonkamer van een TIME TO SMILE bungalow op Curaçao.

De slaapkamer van een TIME TO SMILE bungalow op Curaçao.

Attracties en voorzieningen

Henri Wong, de eigenaar van Overbridge River Resort, zal samen met vier andere partners zorg dragen voor de transformatie. Volgens Henri Tdlohreg, één van de vier partners, zal de TIME TO SMILE accommodatie in november van dit jaar al klaar moeten zijn voor gebruik. “Op het resort zal een scala aan attracties en voorzieningen worden aangeboden die de bezoeker tijdens zijn of haar verblijf voldoende zullen vermaken. Er zal bijvoorbeeld een supermarkt komen, diverse eet- en drinkgelegenheden, waterattracties en andere activiteiten waar de bezoeker aan kan deelnemen. Men zal ook in de gelegenheid worden gesteld om vanuit het resort tripjes naar andere bezienswaardigheden in Suriname te ondernemen”, aldus Tdlohreg.

Realistische concurrentie

Tdlohreg vindt dat als je een rol wilt spelen op de internationale toeristenmarkt je een betaalbaar product moet hebben.  “Met de komst van TUI zullen de ticketprijzen vanuit Nederland al een stuk omlaag gaan en voor een accommodatie in het nieuwe ge-upgrade Overbridge zal men ongeveer 25 euro per persoon per overnachting betalen. Kijk, daarmee kun je al wat realistischer concurreren met andere bestemmingen”. Robbi Lachmising, directeur van SLM, is er van overtuigd dat door de samenwerking met TUI Suriname eindelijk eens op de toeristenkaart zal worden gezet. Met de gehele Overbridge River Resort-TIME TO SMILE transformatie zou zon 20 miljoen euro gemoeid zijn.

Duurzame samenwerking

TUI wilt duidelijk meer dan alleen maar heen en weer vliegen tussen Amsterdam en Paramaribo. Kers: “Onze ambitie is om meerdere malen per week te vliegen, maar daarnaast ook echt iets betekenen voor het land. Zoals ik al aangaf, willen we een contact center, net zoals op Curaçao, openen waar schoolverlaters uit Suriname maar bijvoorbeeld ook stagiairs uit Nederland kunnen werken en ervaring op kunnen doen. Een TUI- of Kras-klant in Nederland wordt na kantooruren vanuit Curaçao geholpen per telefoon, e-mail en via de social media-kanalen. Op deze wijze kunnen we onze klanten tot ver in de avonduren bedienen en is het tijdsverschil tussen Nederland en Suriname dus geen belemmering”.

Men gaat dus duurzaam en intensiever samenwerken. TUI zal dan ook de Airbus A340 van SLM, die nu een paar dagen in de week op Schiphol staat, gaan inzetten op Europese bestemmingen, zoals bijvoorbeeld de Canarische eilanden.

Meeprofiteren

Kers vervolgd: “Daarnaast vinden we het belangrijk dat Suriname meeprofiteert van onze aanwezigheid en onze kracht om reizigers te mobiliseren. Tijdens onze kennismakingsavond zijn zo’n 150 mensen aanwezig uit het inkomende toerisme, hotels, regeringsvertegenwoordigers, scholen, scholieren en de nieuwe collega’s van Surinam Airways. Suriname moet qua volumen uit kunnen groeien naar bestemmingen zoals de Dominicaanse Republiek en Mexico.”

‘Tuintje in mijn Hart’

Manfred Laheij, ‎Manager Produkt Long Haul bij TUI, verteld dat TUI de komende maanden op zes avonden verschillende bioscopen in Nederland heeft afgehuurd voor de film ‘Tuintje in mijn Hart’. Deze zal getoond worden aan zon 600 reisbureaumedewerkers en er zullen Surinaamse hapjes en drankjes te nuttigen zijn.

 

 

(Foto) bronnen en/of meer informatie:

UnitedNews.sr

UnitedNews.sr

Photo Credit: B747GAL Flickr via Compfight cc

TUI.nl

ReisBizz.nl

Stijn Brinkhaus

Ik ben Stijn Brinkhaus, 37 jaar oud, uit Schiedam. Ik ben een schrijver in hart en nieren en dat doe ik dan ook enorm graag en veelvuldig. Ik heb het hart op de tong, ben filosofisch ingesteld en als ik iets echt wil komt 'nee' niet in mijn woordenboek voor. Soms een tikkeltje ongeduldig en verder gek op reizen, sport, muziek, voetbal, de natuur, dieren, slapen, lekker (gezond) eten en wandelen.