Dat Suriname op dit moment op verschillende gebieden volop in beweging is, wisten we al. Ik heb namelijk reeds eerder hierover geschreven (zie hier en hier). Maar zojuist heb ik kennis genomen van het feit dat er zeer recent, vermoedelijk afgelopen donderdag 19 of vrijdag 20 januari, een mega deal is gesloten tussen Suriname en China. Een deal om de Surinaamse luchthaven, Johan Adolf Pengel International Airport, een complete transformatie te geven.

Sterk verouderd

Zanderij, zoals de luchthaven ook wel genoemd wordt (vernoemd naar het nabijgelegen dorp), is sterk verouderd en inefficiënt. Daarnaast mist deze luchthaven vele faciliteiten van een moderne luchthaven. Het land loopt behoorlijk achter, zeker als je het vergelijkt met andere luchthavens van Zuid-Amerikaanse landen. Meerdere luchtvaartexperts hebben al aangegeven dat als Suriname écht wilt groeien en een internationale overstapluchthaven (hub) wil worden, Zanderij drastisch op de schop moet. Dit gaat dus blijkbaar nu echt gebeuren.

China Harbour Engineering Company (CHEC)

De directeur van SLM, Robby Lachmising, en de minister van Transport Communicatie en Toerisme (TCT), Andy Rusland, zijn recent beiden in China geweest om deze mega deal te ondertekenen. De China Harbour Engineering Company (CHEC) zou deze opdracht gaan uitvoeren, met hoogstwaarschijnlijk de Exim Bank China als geldschieter. CHEC is op dit moment ook bezig met de totale vernieuwing van de Cheddi Jagan Airport, de luchthaven van buurland Guyana. Onder andere luchtbruggen en een taxibaan zouden deel uitmaken van het plan, alsmede een behoorlijke uitbreiding van de vertrek en aankomst terminal. Uiteraard zal dit plan meer uitbreidingen bevatten, maar deze zijn mij (nog) niet bekend.

Zanderij als overstapluchthaven

Deze ontwikkeling is een enorme stap voorwaarts voor Suriname. Met een grotere, efficiëntere en moderne luchthaven kan het land een echte rol gaan spelen op het gebied van toerisme en handel in onder andere Zuid-Amerika en Azië. Ook zal Suriname beter bereikbaar zijn voor meer airliners, wat meer mensen (toeristen) aantrekt en dus meer inkomsten betekent. Daarnaast kunnen verschillende airlines gebruik gaan maken van Zanderij als overstapluchthaven naar andere omliggende landen, die op hun beurt ook weer een grote overstapluchthaven zijn, zoals Brazilië, Colombia, Panama en Venezuela.

Bovenstaande was allemaal al te lezen in het rapport van de Inter-American Development Bank, die Suriname toen al adviseerde luchtvaartovereenkomsten af te sluiten met deze landen. Suriname is, mede door slecht management, zo goed als geïsoleerd van de rest van de wereld. Deze deal zal Suriname grote mogelijkheden bieden om zichzelf uit de isolatie te halen en te verbinden met de rest van de wereld.

De reden dat deze mega deal niet in het nieuws gekomen is, kan te maken hebben met de huidige financiële crisis in het land en de mogelijke kritiek van de oppositie.

Zodra ik meer informatie heb, lezen jullie het uiteraard hier!

 

 

(Foto) bronnen en/of meer informatie:

Madmack66 via everystockphoto.com

Stijn Brinkhaus

Wie is Stijn? Stijn is: Schrijven. Delen. Essentie-denker. Ervaren. Inspireren. Durven. Afrika. Akae Beka/Midnite. Muziek. Reizen. Authentiek. Humor. Eten. Natuur. Zon. Njoying the journey called LIFE!