In de tijd dat Robbi Lachmising CEO bij SLM was, haalde hij het bedrijf uit de rode cijfers en was het winstgevend. Vorig jaar werd hij opnieuw aangesteld om dit kunstje nogmaals te flikken. Zittend in zijn kantoor op een prachtige zonnige dag deelt Lachmising zijn visie met betrekking tot de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij: een verbeterde service, nieuwe vliegtuigen en samenwerkingen met andere airliners.

Uitbreiden bestemmingen

SLM wilt, via buurland Guyana (hub), zijn bestemmingen gaan uitbreiden. Deze staat nu op drie, namelijk Miami, Orlando en Paramaribo zelf. Hier moeten New York en Havana (Cuba) aan toegevoegd gaan worden. Guyana tekende vorige maand al een Open Sky Overeenkomst met de Dominicaanse Republiek, India en Zuid-Korea. Eerder deden zij dit al met de Verenigde Arabische Emiraten. Ook opende er in 2015 een vestiging van het wereldbekende Marriott hotel.  Volgens Lachmising zal Guyana behoorlijk gaan groeien en dus ook de Georgetown hub. Guyana zit al een tijdje in de lift, doen het erg goed en zullen binnenkort een groot olie producerend land zijn. “Guyana heeft geen nationale luchtvaartmaatschappij en wij zouden deze graag van Guyana willen worden”, aldus Lachmising. SLM zag de inkomsten van passagiers uit Guyana stijgen met maar liefst 65%.

Luchtvaartovereenkomsten

SLM zal bij de Surinaamse regering gaan aankloppen voor het (mede) financieren van de nieuwe vliegtuigen die gekocht moeten gaan worden. Ook zullen zij de regering vragen om nieuwe luchtvaartovereenkomsten te onderhandelen, want Suriname loopt hier enorm in achter. Zo heeft Suriname geen luchtvaartovereenkomsten met Ghana, Verenigde Arabische Emiraten, Turkije, Cuba en Panama. Al deze landen zijn erg interessant voor Suriname als het om verdere groei en uitbreiding gaat. Wel hebben zij een luchtvaartovereenkomst met Colombia, maar deze is behoorlijk beperkt en meerdere experts hebben al aangegeven dat deze opnieuw onderhandeld dient te worden.

Ook wilt SLM de ‘rechten van de vijfde vrijheid’ bemachtigen. Deze stellen de airliner in staat om passagiers tussen Georgetown en Havana en Georgetown en New York te gaan vervoeren.

Nieuwe vliegtuigen

SLM wilt ook drie nieuwe vliegtuigen aanschaffen die de drie (verouderde) Boeing 737-300’s moeten gaan vervangen. Maar ook dit zal, net zoals de luchtvaartovereenkomsten, sterk afhankelijk zijn van het optreden van de Surinaamse regering. Zij spelen een grote (financiële) rol in het bewerkstelligen van dit plan en zij moeten de handen ook uit de mouwen gaan steken om dit plan daadwerkelijk van de grond te krijgen, om in gepaste termen te blijven.

Productverbetering

Lachmising wilt daarnaast een algehele productverbetering bij SLM. Van afhandeling aan de grond, tot in de lucht. Recent heeft het entertainment systeem een update gekregen en zijn nu de nieuwste Amerikaanse en Bollywood films te zien. Feit blijft natuurlijk dat de kisten die de grote oceaan oversteken sterk verouderd zijn en geen individuele entertainment systemen bevatten en dat is, zeker gezien de prijs die men betaald, echt niet meer van deze tijd.

Wel heeft SLM een goede reputatie als het op de catering aan boord aankomt, die schijnt namelijk één van de beste van alle airliners in het Caribisch gebied te zijn, ook beter dan die van Caribbean Airlines zelf. Deze laatste serveert een bewerkt stukje kalkoen, met een in plastic verpakte kaas sandwich die er onaantrekkelijk uitziet. Dit wordt geserveerd aan Guyanese passagiers die van New York naar Georgetown vliegen.

Robbi Lachmising, huidige CEO van SLM.

TUI en SLM

SLM voegt de daad bij het woord wat betreft het doel om samen te gaan werken met andere airliners voor verdere groei van het bedrijf. Recent werd namelijk bekend dat SLM een samenwerking aangaat met de Europese airliner TUI. Vanaf april 2017 zal er gestart worden met twee vluchten per week van Amsterdam naar Paramaribo en visa versa, met de A340 van SLM. In het hoogseizoen zal TUI ook zijn eigen Dreamliner 787 gaan inzetten voor extra vluchten.

In de overeenkomst staat verder dat TUI 80 stoelen opkoopt van twéé SLM vluchten per week, dus 160 stoelen totaal. De overeenkomst is getekend voor drie jaar, waarna een evaluatie zal volgen.

Turkish Airlines/OIC

De Surinaamse regering wilt uiteraard ook graag luchtvaartovereenkomsten met Turkije. Vorig jaar is er een meeting geweest tussen beide landen in Istanboel. Niermala Badrising, Minister van Buitenlandse zaken van Suriname, heeft toen een voorstel gedaan aan haar Turkse tegenhanger. Daarna is er nog een meeting in Miami geweest en sindsdien heeft Suriname niets meer vernomen van Turkije. Zij wachten dus op een volgende meeting. Wellicht dat dit te maken heeft met de huidige ontwikkelingen (aanslagen) in het land en dat het daardoor meer tijd vergt.

Suriname is overigens lid van de Islamic Development Bank (isDB), een orgaan van de Organisation of Islamic Cooperation (OIC). De IsDB is een islamitische (duurzame) bank, gestoeld op de wetten uit de Koran. Ook wel “ethical banking” genoemd. Dit uit zich in het feit dat de bank geen rente berekend bij leningen en worden, naast de winsten, ook de verliezen gedeeld. De bank heeft als doel om sociale vooruitgang en economische ontwikkeling te stimuleren op alle mogelijke gebieden. Turkish Airlines heeft een overeenkomst met deze bank dat zij luchtvaarttrainingen gaan geven aan landen die lid zijn van de bank, dus ook aan Suriname. Ook dit is natuurlijk zeer interessant voor Suriname als het wilt groeien.

 

Bron:

Caribbeannewsnow.com

Fotobronnen:

Yan David Flickr via Compfight cc

de-surinaamse-krant.com

flickr.com

 

Stijn Brinkhaus

Ik ben Stijn Brinkhaus, 37 jaar oud, uit Schiedam. Ik ben een schrijver in hart en nieren en dat doe ik dan ook enorm graag en veelvuldig. Ik heb het hart op de tong, ben filosofisch ingesteld en als ik iets echt wil komt 'nee' niet in mijn woordenboek voor. Soms een tikkeltje ongeduldig en verder gek op reizen, cultuur, sport, muziek, voetbal, de natuur, dieren, slapen, lekker (gezond) eten en wandelen.