Het Openbaar Ministerie onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om hardrijders en verkeersovertreders beter aan te kunnen pakken. Een van de opties die overwogen wordt is de zogenaamde NK7 superflitspaal. Deze camera kan zes rijstroken tegelijk controleren (in beiden richtingen). Een normale flitspaal kan maar één auto tegelijk flitsen, deze nieuwe variant maar liefst drie. Door dit grote bereik kunnen bijvoorbeeld alle auto’s die over de A2 van Utrecht naar Amsterdam rijden in één keer gecontroleerd worden. Één foto is daarvoor voldoende.

Infraroodlicht

Ondanks de naam doet vermoeden, flitst de paal niet. Dit staaltje high-tech maakt namelijk gebruik van infraroodlicht. Je ziet dus niks en je zal er pas achter komen dat je geflitst bent als de boete op de deurmat ploft. De NK7 kan in principe overal in gemonteerd worden, dus ook in bijvoorbeeld een onschuldige klikobak of bouwcontainer aan de kant van de weg (zie foto). Hij is eveneens quasi immuun voor reflecties en kan daarom ook ingezet worden in tunnels. De superflitspaal kan onbemand gebruikt worden.

België

In België is de NK7 sinds vorig jaar al door verschillende politiekorpsen in gebruik genomen. Ook in Duitsland maakt men al gebruik van dit soort slimme meettechnieken. Er zijn ook al methodes die kunnen zien of een bestuurder achter het stuur aan het bellen is.

Kosten? Zo rond de 50.000 euro per superflitspaal.

 

 

(Foto) bronnen en/of meer informatie:

www.securoad.be

www.AD.nl 

 

 

Stijn Brinkhaus

Ik ben Stijn Brinkhaus, 37 jaar oud, uit Schiedam. Ik ben een schrijver in hart en nieren en dat doe ik dan ook enorm graag en veelvuldig. Ik heb het hart op de tong, ben filosofisch ingesteld en als ik iets echt wil komt 'nee' niet in mijn woordenboek voor. Soms een tikkeltje ongeduldig en verder gek op reizen, sport, muziek, voetbal, de natuur, dieren, slapen, lekker (gezond) eten en wandelen.