Let op! Dit artikel is specifiek bedoeld voor mensen die werkelijk de wens hebben om persoonlijke groei te stimuleren en te ontdekken in hun leven. Dit is niet altijd even makkelijk en vergt soms behoorlijke discipline. Heb je die wens niet dan raad ik je aan om hier te stoppen met lezen.

Ben je er nog? Mooi! Daar gaan we…

Overwinning

Persoonlijke groei is voor mij een van de belangrijkste dingen in het leven. Er is niks mooiers als jezelf bewust te zien en voelen groeien, op welk gebied het dan ook is. Het voelt als een overwinning voor jezelf en dat maakt je per definitie een winnaar. Het laat je goed voelen en je tankt zelfvertrouwen en dat is belangrijk in een bikkelharde maatschappij zoals deze. Een ieder heeft natuurlijk andere wensen en wilt andere dingen ervaren in het leven, dat maakt persoonlijke groei dan ook zeer persoonlijk. Dit artikel is puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen, hoe ik mijn persoonlijke groei aanpak en realiseer. Stilstaan is voor mij achteruit gang. Ik deel dit in de hoop dat het ook voor jou werkt. Maar weet dat het discipline vergt want je doet het, en daar zit juist ook de kracht voor mij, helemaal alleen.

Verbeterpunten

Maar hoe stimuleren en ontdekken we die persoonlijke groei? Je moet dan immers eerst weten wat je verbeterpunten zijn, dus waar je aan wilt werken en waar je in wilt groeien. Toch? Een ieder heeft verbeterpunten en die moet je voor jezelf helder in kaart zien te krijgen om te kunnen starten. Een aantal voorbeelden van verbeterpunten, in zowel werk als privé sfeer, kunnen zijn:

  • Overdreven kritisch zijn
  • Niet onbevangen(open-minded) genoeg zijn
  • Wantrouwig zijn
  • Te veeleisend zijn
  • Dingen vaak uitstellen
  • Te veel praten
  • Te gevoelig zijn
  • Niet assertief genoeg zijn
  • Niet tactvol genoeg zijn
  • Veel ongezond eten(fastfood)

Misschien herken je uit bovenstaand lijstje al een aantal van jouw verbeterpunten? Dingen waaraan jij graag iets wilt veranderen voor jezelf. Pak pen en papier en schrijf deze op.

Een andere manier om er er achter te komen wat een verbeterpunt voor je kan zijn is om dingen op schrijven die je niet leuk vindt of een heel ongemakkelijk gevoel bij krijgt. Dit kan dus ook van alles zijn, van de afwas thuis tot een volle kamer binnenlopen op een verjaardag en je daar ongemakkelijk bij voelen tot over bepaalde gevoelens praten die je liever vermijd. Wil jij hier iets aan veranderen voor jezelf? Schrijf ze op.

Een derde manier is om na te gaan wat jouw spontane, maar niet gewenste, reactie was op bepaalde (moeilijke) situaties in het verleden. Probeer jezelf situaties te herinneren waarin je bijvoorbeeld (heel snel) een beslissing moest nemen en je iets deed wat je eigenlijk liever niet deed. Of misschien had je alle tijd voor die beslissing maar voelde je een enorme weerstand of blokkade. Denk goed na, wees eerlijk en schrijf het allemaal op.

Als je eerlijk tegenover jezelf bent  heb je nu absoluut een aantal verbeterpunten op papier staan. Aan deze punten ga jij vanaf vandaag werken, want dat wil je.

Aan de slag!

Het is niet realistisch om alle punten tegelijk te willen veranderen. Kies dus een verbeterpunt uit voor jezelf waar je mee wilt starten. Je gaat nu jouw mindset, gedachten, reactie of antwoord in de praktijk brengen zoals jij die wilt zien. Stel je pakt het punt “overdreven kritisch zijn” dan ga jij vanaf nu de touwtjes meer loslaten, wat soepeler worden en minder streng zijn. En als je het punt “niet assertief genoeg zijn” pakt ga jij vanaf nu meer eigen initiatief nemen, hoe, wat, waar en in welke vorm dan ook. En vindt je dat je “dingen te vaak uitstelt” dan stop je daar per direct mee, pak je de koe direct bij de horens en begin je er gelijk aan. Bam! En als je jezelf niet “onbevangen genoeg” vindt, laat dan je eigen mening en oordeel eens voor wat het is en luister eens werkelijk naar die van een ander en kijk wat het je oplevert.

En stel je voelt je extreem ongemakkelijk en oncomfortabel als jij een volle woonkamer binnenkomt lopen op een verjaardag of wat voor bijeenkomst dan ook, dan heeft dit alles te maken met een bepaalde schaamte en dus angst. Angst is alleen maar te overwinnen met liefde en dat is dan ook wat jij jezelf gaat geven, liefde. Hoe? Op alle mogelijke manieren! Denk aan goed voor jezelf zorgen(voeding, lichaam, slaap enz), jezelf niet wegcijferen voor anderen en voor jezelf opkomen, jezelf van tijd tot een keer verwennen door wat leuks voor jezelf te kopen, jezelf complimentjes te geven enz enz. Je spiegel is je beste vriend en tegen de spiegel mag je gerust “ik hou van jou”zeggen, want zo komt diezelfde “ik hou van jou” weer direct bij je terug. Dat is zelfliefde!

Weerstand

Ik realiseer mij dat dit absoluut niet makkelijk is en je zal geregeld tegen een enorme weerstand aanlopen, maar dat is prima. Stop vooral niet met doen. Je zal zien dat als je door blijft drukken het steeds gemakkelijker gaat en het werkelijk onderdeel wordt van jouw zijn. Het raakt geïntegreerd in je systeem en dat is de overwinning waar je naar opzoek bent.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je gemotiveerd en geïnspireerd bent geraakt om jouw verbeterpunten aan te pakken om zo een verbeterde versie van jezelf te creëren.

Als je vragen, op/aanmerkingen hebt kan je altijd een mailtje sturen! Ik zal je altijd helpen waar ik kan.

 

Blessings!

Stijn

 

Photo Credit: meditateyourlife1 via Compfight cc

 

 

Stijn Brinkhaus

Wie is Stijn? Stijn is: Schrijven. Delen. Essentie-denker. Ervaren. Inspireren. Durven. Afrika. Akae Beka/Midnite. Muziek. Reizen. Authentiek. Humor. Eten. Natuur. Zon. Njoying the journey called LIFE!